Vlaanderen
OVAM Toon navigatie menu

HENRY VAN DE VELDE AWARDS
ECODESIGN BY OVAM

HVDV AWARDS

De Henry van de Velde Awards tonen en lauweren zowel nationaal als internationaal Vlaamse ontwerpers, bedrijven, producten, projecten en diensten die vanuit design en oplossingsgericht een positieve impact hebben op de economie en de samenleving.

De Henry van de Velde Awards worden breed gedragen dankzij de gedeelde visie van een professionele jury met belangrijke expertise in de sector. Met de officiële prijsuitreiking, tentoonstelling en publicatie vormen de Henry van de Velde Awards een platform voor Vlaams design. Hiernaast lichten we de categorie 'ecodesign by OVAM' voor u uit.

www.henryvandevelde.be

ECODESIGN BY OVAM

Om te blijven inspireren rond uitzonderlijk goede gebruikers van ecodesign, komt er vanaf 2020 een Henry van de Velde Ecodesign by OVAM Award die uitgereikt wordt aan een bedrijf of ontwerper die fungeert als rolmodel voor het exemplarisch gebruiken van ecodesign. Je kan er dus niet meer apart voor inschrijven.

Ecodesign is een vanzelfsprekend onderdeel van de goede designpraktijk geworden. Vanaf nu wordt het mee als toetssteen binnen de "goed design"-criteria gebruikt bij alle inzendingen van de Henry Van de Velde Awards.

Ecover wint HENRY VAN DE VELDE GOLD AWARD ECODESIGN BY OVAM 2020

 

ECOVER, PEOPLE AGAINST DIRT

Als eerste producent van fosfaatvrije huishoudmiddelen, maakt van Ecover al 40 jaar een pionier. Zo willen ze zich nog steeds profileren als voortrekkers met een aanstekelijke innoveringsgraad. Inspireren doen ze door te laten zien dat het kan. Tot de dag van vandaag blijft hun duurzaamheidsverhaal gelden en investeren ze in nieuwe projecten om een milieuvriendelijke aanpak te garanderen. De grondslag van hun onderneming is innovatie op vlak van biogebaseerde detergenten, verpakkingen en hervulsystemen.

'Wij geloven dat het design van onze producten een positieve invloed moet hebben op de planeet en haar bewoners.'

De cleane revolutie

Aan de hand van hun 'cleane' principes lanceerde Ecover verschillende projecten. Zo verscheen er recent een nieuw afwasproduct, gemaakt van 25% afvalstoffen die vrijkomen bij het maken van alcoholvrij bier. Hiervoor werkten ze samen met bierproducent Inbev. Om alcoholvrij bier te produceren onttrekken ze alcohol uit het bier. Deze wordt verwerkt in Ecover's afwasmiddel 'Too good to waste'.

Maar het bedrijf gaat nog een stap verder: ze moedigen ook andere organisaties aan om anders naar afval te kijken en willen een 'Clean World' revolutie op gang brengen. Kortom, ecodesign zit niet alleen in de productie bij Ecover, maar in het ganse organisatie-DNA.

Ecover werkt momenteel ook aan een wasmiddel dat herstellend werkt voor kleren. Deze innovatie moet de klant bewust maken dat we te veel wassen. ‘Wash less, wear longer” is hier de boodschap.

En last but not least zet Ecover specifiek in op het tegengaan van de single use plastic, Ze willen de consument bewuster maken en dit type plastic uit onze alledaagse omgeving bannen. Hiervoor bieden zij hervulstations aan waar je als consument je lege fles weer kan hervullen.

De hoeksteen van Ecover is innovatie, heel hun core business is hierop geïnspireerd en de zoektocht naar vernieuwende oplossingen staat nooit stil. Ze worden niet voor niets de katalysator van de vernieuwing genoemd. Een flink staaltje innovatieve daadkracht met het oog op een betere toekomst, Ecover kan zich een welverdiende winnaar noemen.

 

Naast de Ecodesign by OVAM, zijn er nog drie andere Gold Awards.

LIFETIME ACHIEVEMENT

Erik Sijmons van Samsonite, de door iedereen gekende bagageproducent, sleept de Lifetime Achievement in de wacht. Met de revolutionaire Curv®-technologie, maakten ze één van de lichtste koffers. Niet onbelangrijk als de koffer de lucht in moet op reis. Curv® is een geavanceerd, schokbestendig en recycleerbaar composietmateriaal.

YOUNG TALENT

Young talent gaat naar het duo van Studio Plastique. Met projecten als Common Sands en Out of the Woods, willen ze uit vergeten grondstoffen en afval aan de industrie ecologisch verantwoorde alternatieven aanreiken in deze barre klimatologische tijden.

COMPANY

Niko, de Belgische marktleider in de productie van elektrisch installatiemateriaal en huisautomatisering, mag zich winnaar noemen van de Company Gold Award. Ook zij dragen milieu hoog in het vaandel, niet enkel in hun bedrijfsvoering, maar ook in hun producten en productie.

 

 

Overzicht winnaars voorgaande jaren

 

dinsdag 29 januari 2019

De innovatief duurzame HNST jeanscollectie is het resultaat van de samenwerking van een creatieve start-up met vele andere partners. In een eerste fase was er de uitzonderlijke samenwerking met texti…

 

dinsdag 29 januari 2019

EcoBirdy produceert meubels voor kinderen die uitsluitend gemaakt zijn van duurzame materialen en op industriële schaal. Door op grote schaal te denken neemt ook de impact exponentieel toe. De kleurr…

 

dinsdag 29 januari 2019

Veldeman Bedding introduceert met het Velda Resleep concept het eerste volledig circulaire slaapsysteem in de internationale meubelindustrie en is daarmee de voorloper in zijn sector. En dat is niets…

 

dinsdag 30 januari 2018

XANT M is een middelgrote windturbine die eenvoudiger te installeren, gemakkelijker te vervoeren en beter inpasbaar in het landschap is dan een normale windturbine. In tegenstelling tot gewone windtu…

 

dinsdag 30 januari 2018

Met H-Bench ontwikkelde Studio Segers, in opdracht van ECO-oh!, een milieuvriendelijk zitconcept dat bijdraagt aan een kwaliteitsvolle openbare ruimte en dus aan de leefbaarheid en aantrekkelijkheid …

 

dinsdag 30 januari 2018

Met The Post-Couture Collective biedt Martijn van Strien sinds 2015 een alternatief voor het huidig overproducerende modesysteem. Hij richtte het platform in 2015 op met als doel alternatieve product…

 

donderdag 19 januari 2017

Het Brusselse architectencollectief Rotor ontmantelt waardevolle gebouwinrichtingen en stimuleert het hergebruik ervan. "We lieten ons inspireren door de slooppraktijk aan het einde van de 19de eeuw.…

 

woensdag 13 januari 2016

Als fietsdelen een succes is, zou buggydelen ook moeten slagen. Die gedachte zorgde ervoor dat Frank Verheijden er ook is voor gegaan. In 2014 is Buggybooker commercieel van start gegaan met een deel…

 

dinsdag 13 januari 2015

Wanneer mensen denken aan energiebesparing, denken ze meteen ook aan comfortverlies. Alsof je iets zou moeten inboeten. Dat is jammer, want eigenlijk is het een kwestie om overzicht en inzicht te kri…

 

dinsdag 13 januari 2015

Woodface is een verticale gevelbekleding in een unieke combinatie van hout en aluminium. Drie verschillende breedtes en diktes van houten latten kunnen gecombineerd worden. Het aluminium profiel zorg…

 

dinsdag 13 januari 2015