Hoe krijgen we de plastic soep de wereld uit?

De plastic soep is de hoeveelheid plastic in zeeën en oceanen. Deze blijft maar toenemen. Onze oceanen herbergen miljoenen tonnen afgedankt plastiek dat heel wat maritiem leven bedreigt en bovendien sporen nalaat tot diep in onze voedselketen.

 

 

★ CHALLENGE ★

Hoe krijgen we de plastic soep de wereld uit?

 

De plastic soep is de hoeveelheid plastic in zeeën en oceanen. Deze blijft maar toenemen. Het is een probleem met een duizelingwekkende schaalgrootte. Onze oceanen herbergen miljoenen tonnen afgedankt plastic dat heel wat maritiem leven bedreigt en bovendien sporen nalaat tot diep in onze voedselketen. McKinsey rekende uit dat als de huidige tendens zich voortzet, we tegen 2025 per 3 ton vis, 1 ton plastic opvissen uit de oceaan.

Wat zijn de mogelijkheden vanuit innovatie en design om dit mondiaal probleem het hoofd te bieden? Een probleem dat we op verschillende niveaus moeten aanpakken:

  • we moeten vermijden dat er nog plastic in onze waterwegen en oceanen terecht komt;
  • de plastic soep die er nu al is, moet uit onze waterwegen en oceanen gehaald worden.

Brainstormen op dag 1

Op dag 1 gingen de studenten aan de slag in het Artenova gebouw te Mechelen. Deze oude meubelwinkel is omgetoverd tot een hotspot voor beginnende kunstenaars en creatieve ondernemers. Dé ideale plek dus voor de studenten om ideeën te genereren voor het probleem van de plastic soep.

Pitchen op dag 2

Dag 2 ging door bij OVAM en stond in het teken van het pitchen voor de jury. De spanning steeg! De studenten stelden vol overtuiging hun oplossing voor. Het was opmerkelijk hoe snel de studenten er in sloegen hun idee ook op een grafisch sterke manier voor te stellen aan de hand van tekeningen, schetsen, filmpjes, presentaties, ... De jury stond voor een moeilijke taak: het kiezen van 1 winnaar uit 21 voorstellen. Daarvoor koos de jury om naast het aanduiden van 1 winnaar, ook twee projecten eervol te vermelden.

 

 

Winnaars

'Team Redder' ging aan de haal met de hoofdprijs met hun project 'NoPac'.

NoPac is een stappenplan om grote supermarktketens verpakkingsvrij te krijgen. Het verpakkingsvrij winkelen is in opmars, maar gebeurt nu nog voornamelijk in kleinere winkels.

NoPac voorziet daarnaast ook een gecompartimenteerde trolley die perfect aansluit bij de noden van de consument voor het verpakkingsvrij winkel in zijn supermarkt.

Team Dolfijn kreeg een eervolle vermelding voor hun concept 'TapBoo', dit is een verpakkingsvrije broodjes- en drankzaak.

Hun hoofddoel was om zwerfvuil aan te pakken. Ze mikken op de pendelaar die 'on the go' graag zijn ontbijt of lunch aankoopt.

Nu zijn er nog geen verpakkingsvrije alternatieven en dit werkt zwerfvuil in de hand.

Een tweede eervolle vermelding was voor het concept 'CatchFish' van team 'Plastiek Zakje'. Dit team wil het gebruik van visnetten vermijden door een nieuwe manier van vissen uit te werken. Visnetten raken vaak verstrengeld of zelfs bewust achtergelaten door vissers, waardoor zijn achterblijven in zee. Heel wat zeedieren raken verstrengeld in deze netten.

CatchFish is een passieve manier van visser waarbij vissen gelokt worden met een geurstof specifiek voor de soort die men wil vangen. Met een visvriendelijke pomp worden zij in een buizensysteem met openingen gezogen. Bijkomend voordeel is dat de aanwezige plastiek soep die mee aangezogen wordt door het systeem, uitgesorteerd wordt. 

Powered by flickr embed.