Kan e-commerce 'green commerce' worden?

Online shoppen kent een flinke boost in ons land. In België doen we inmiddels 15% van onze aankopen online. Gedreven door gemak en prijs blijft e-commerce net zoals in de buurlanden zijn opmars verder zetten met steeds meer transportbewegingen en verpakkingsafval tot gevolg.

 

★ CHALLENGE ★

Kan e-commerce 'green commerce' worden?

 

Online shoppen kent een flinke boost in ons land. In België doen we inmiddels 15% van onze aankopen online. Gedreven door gemak en prijs blijft e-commerce net zoals in de buurlanden zijn opmars verder zetten met steeds meer transportbewegingen en verpakkingsafval tot gevolg. Kan e-commerce ooit green commerce worden? En kunnen we vanuit ontwerp de uitdaging het hoofd bieden?

 

1. Hoe kunnen we goederen slimmer gaan verpakken en afval vermijden?

Bedrijven willen de producten beschermen tijdens transport maar kiezen hiervoor niet altijd de meest materiaalefficiënte manier en kiezen eerder voor standaardisering. Dat leidt meestal tot meer verpakking dan slimmere verpakking. Het gevolg is dat goederen vaak oververpakt zijn, en consumenten opgezadeld zijn met de overlast.

 

2. Hoe kunnen we met minder transportbewegingen meer op bestemming krijgen?

Iedere professional in logistiek zal het met je eens zijn: de grootste uitdaging van vandaag bevindt zich bij de laatste kilometer, zelfs de laatste meter van de levering. Het zijn de leveringsmomenten die het meest tijd en geld kosten, vaak zijn mensen niet tuis, en het gevolg bestaat uit (dure) retours, meer transportbewegingen en teleurstelling bij consumenten.

 

 

★ DE WINNAARS ★

Het winnende team 'Rootes' bedacht een innovatief concept om met minder transportbewegingen meer goederen op hun bestemming te krijgen. Het team mikt op crowdsourcing en focust op het sociale aspect en ‘vloeiend vervoer’. Met behulp van een een app traceren ze de dagelijkse route van consumenten. Ze bepalen de afhaallocaties strategisch op basis van de gegevens uit de app. Koerierdiensten brengen de pakketjes naar de afhaallocatie waar de consument regelmatig voorbij komt. De consument krijgt via z’n app een signaal en pikt z’n pakketje zelf op uit de voorziene smart boxes of bij caregivers. Caregivers zijn mensen uit kwetsbare bevolkingsgroepen zoals bijvoorbeeld ouderen die ingeschakeld worden om te fungeren als afhaalpunt. Door de caregivers te betrekken, krijgt hun concept ook sociale dimensie. Tijdens drukke koopmomenten zoals de kerstperiode denken ze aan het opstellen van pop-up afhaallocaties. 

 

 ★ PARTNERS ★

De studenten werden in hun creatieve brainstorm bijgestaan door experten van Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL), UHasselt, ontwerpbureau Made, Plan C, UAntwerpen, Erasmushogeschool Brussel en OVAM. 21 teams van studenten stelden hun project voor aan een professionele jury met leden van Colruyt, Google, Fostplus, Montea, Plan C en OVAM.