Textile for Life 2020

Hoe kunnen we van het huidige take-make-waste model naar een textile-for-life model? De textielsector is een erg creatieve, maar helaas soms ook een erg milieubelastende sector. Zo toonde recent Europees onderzoek aan dat de sector de vijfde grootste veroorzaker van de CO2 emissies in Europa is. Daarom daagden we 88 studenten van diverse opleidingen aan de Hogeschool Gent uit om mee na te denken over oplossingen om de textielsector duurzamer en circulair te maken. Tijdens de textielchallenge op donderdag 13 en vrijdag 14 februari gingen zij op zoek naar creatieve en innovatieve oplossingen, die de textielsector op weg helpt naar een circulaire economie.

In het kort....

De studenten werden uitgedaagd om oplossingen te bedenken om de textielsector duurzamer en circulair te maken.

Welke opleidingen namen deel? 

88 studenten van de opleidingen HoGent Modetechnologie en Hogent Bedrijfsmanagement werkten samen aan de uitdaging.

Een verslag...

 

Van idee naar business model

Dag één van de challenge start in het artistieke gebouw van Netwerk Aalst. Daar ontmoeten de studenten van de opleidingen ‘modetechnologie’ en ‘bedrijfsmanagement’ van de Hogeschool Gent elkaar voor het eerst. De studenten ‘modetechnologie’ kregen in september een inleiding op de challenge, zodat zij al een concept konden uitwerken. Vandaag moeten zij samen met de studenten ‘bedrijfsmanagement’ een business model ontwikkelen om hun ontwerp op de markt te brengen.

Veerle Spaepen, onderzoekster naar innovatieve business modellen aan de Thomas More Hogeschool en oprichtster van kledingbib Les ReBelles d’Anvers en Edo Collective, geeft de studenten een inleiding tot circulaire business modellen voor textiel. Van overproductie en dirty business naar repair, reuse, resell, renting, on demand en collaboration. Met andere woorden: van fast fashion naar textile for life.

Na deze introductie gaan de studenten aan de slag: “hoe kunnen we een circulair business model toepassen op ons concept?”.  Tegen het einde van dag één moeten de groepjes studenten een uitgewerkt circulair business model afleveren. Ze kunnen daarvoor beroep doen op de aanwezige experten.

 

Onze experten

Ann Collier, experte patroonontwikkeling bij IVOC, het opleidingscentrum voor de Belgische mode- en confectiesector.
Sibille Diederichs, eigenaar van Joseffa, creëert een geheel assortiment hedendaags damesnachtgoed van geüpcyclede herenhemden.
Soraya Wancour, oprichtster van Studio AMA, wil met haar onderneming op een zo ethisch en duurzaam mogelijke wijze mode maken.
Katrien Janssens, materiaalexperte bij IVOC, het opleidingscentrum voor de Belgische mode- en confectiesector.

 

Julie Van den Boorn, eigenaar en ontwerper van Pōur. Pōur verdiept zich in het creëren van nieuw design op een circulaire wijze. Zo krijgt bijvoorbeeld oude werkkledij een tweede leven.

 

Kathleen Geysen, Corporate Social Responsibility ambassadeur bij Wereldmissiehulp. Samen met een team zocht zij een oplossing voor de grote hoeveelheid textiel die in de rode kledingcontainers terechtkomt.

 

Tips voor de perfecte pitch

Op dag twee trekken we naar de inspirerende omgeving van het industriemuseum in Gent, niet toevallig dé stad waar in het verleden de textielnijverheid bloeide. Dag twee staat volledig in het teken van de pitch: de studenten moeten hun idee voorstellen aan een professionele jury. De studenten krijgen tips van ondernemersorganisatie VOKA hoe een perfecte pitch eruit ziet en leren hoe ze hun startend ontwerp kunnen verkopen.

De jury houdt rekening met de toepassing van ecodesign, de innovatiegraad, de potentiële impact, de kwaliteit van de presentatie en de teamspirit.

Onze jury

Edwin Maes, consulent bij Centexbel, is expert in wetgeving rond textiel en heeft een grote kennis wat betreft circulair textiel. Hij gaat actief op zoek naar oplossingen om duurzaamheid te kunnen verzekeren.

 

Murielle Scherre, mode-icoon en ontwerpster van onder meer lingeriemerk la fille d’O. Haar design is bedoeld om lang mee te gaan en de collecties volgen geen hype, maar staan voor slow fashion.

Soraya Wancour, oprichtster van Studio AMA, wil met haar onderneming op een zo ethisch en duurzaam mogelijke wijze mode maken.

Wouter De Broeck, duurzaamheidsmanager bij Alsico, producent van bedrijfskledij. Duurzaamheid is een sterke waarde binnen dit bedrijf.

De winnaar is…

De jury koos uiteindelijk voor de ‘tentjas’ van team iac_tum als winnaar van de textielchallenge 2020. Het team maakt van oude tenten beschermende capes voor daklozen en backpackers.

Wat de jury het meest kon overtuigen was de combinatie van het sociale en het circulaire aspect. “De storytelling zat goed en representeert een maatschappelijk probleem. Het business model van de ‘tentjas’ zit dicht tegen de realiteit en er was reeds een samenwerking met partners uitgewerkt.”

Ultieme tip van de jury

De jury was enthousiast over de getoonde ontwerpen en de motivatie van de studenten. Een belangrijke tip die de jury nog graag wil meegeven is om na te denken over systemen die toepasbaar zijn op verschillende collecties, in plaats van een eigen collectie te ontwerpen. Op die manier is het makkelijker om je circulaire idee aan meerdere partners te verkopen en het op grotere schaal uit te brengen.

Een overzicht van de teams en hun projecten...

TEAM MODE
ABUELA

Abuela Fashion bestaat uit een assortiment kleding voor 65-plussers van ecologisch materiaal, waarbij comfort centraal staat. Ze maken een aangepaste matentabel voor 65-plussers en gaan aan huis de maten opmeten, zodat de doelgroep de verplaatsing niet zelf moet maken. De kledij die ze ontwerpen gaan ze verhuren. Ze voorzien een ophaalservice voor retouches, wasbeurten, recyclage van versleten kledingstukken,… Het textielafval laten ze herspinnen en herweven.

TEAM CHANGE
CHANGE

Change creëerde een zero-waste T-shirt: de T-shirt wordt uit één stuk gemaakt, zonder naden, waardoor er bij het productieproces geen textielafval vrijkomt. Op plaatsen die gevoelig zijn voor beschadiging (bv. onder de oksels), voorziet het team extra versteviging.

Het team verwerkte uiteraard circulaire aspecten in hun business model: zo werken ze met hennep in plaats van met katoen, waarvoor minder water nodig is. De productie houden ze in België en ook de distributie houden ze duurzaam. Consumenten kunnen hun eigen T-shirt ontwerpen. Deze klantenbinding moet eveneens tot duurzaam gedrag bij de consument leiden. Afgedankte T-shirts krijgen bovendien een tweede leven door ze te upcyclen tot nieuwe vezels. Tenslotte schenkt het team een deel van hun winst aan Natuurpunt om nieuwe bomen mee te planten.

TEAM D-TACHE
D-TACHE

D-Tache streeft als aanbieder van duurzame zero-waste oberuniformen, naar een optimaal draagcomfort en gebruiksgemak. Ze voorzien horecahemden en -schorten van verwisselbare stukken, zodat deze op een efficiënte wijze hergebruikt kunnen worden. Zo kan je bijvoorbeeld een vuile mouw vervangen door een propere mouw, zonder dat je van hemd moet wisselen.

Het materiaal van de kledingstukken is composteerbaar, maar het team dacht ook na over een circulaire dienstverlening. Zo willen ze de producten op de markt brengen via een verhuursysteem. De producten worden dan opgehaald bij de klant en gewassen met ecologische producten. Dit kunnen ook andere producten zijn, zoals tafellakens en handdoeken. Daarnaast voorzien ze ook een herstelatelier.

TEAM DEJA-VU
TIJDLOZE BLAZER

Team Déjà Vu wil de problematiek van overproductie en –consumptie aanpakken door een tijdloze blazer met wasbare mouwen te ontwerpen. Daarvoor gebruiken ze een duurzaam kunstmatig geproduceerd textiel, dat biologisch afbreekbaar is.

Het team gaat voor zero waste, lokale productie en transparantie over het productieproces. Zo weet de klant bijvoorbeeld wie het kledingstuk heeft ontworpen. Het team voorziet ook een retoucheatelier en het is mogelijk om de blazer aan te passen aan de veranderende vorm van de vrouw. Op die manier willen ze een band creëren tussen het kledingstuk en de klant, waardoor het langer moet meegaan.

TEAM IAC-TUM
TC1.0 TENTJAS

De tentjas is een jas die makkelijk om te vormen is tot een tent of beschermende cape. De binnenkant van de jas bestaat uit een thermolaag die kan dienen als slaapzak. De voering zorgt ervoor dat de temperatuur in de slaapzak ongeveer 15°C warmer is dan de buitentemperatuur. De jas is ontworpen om het leven op straat of buiten compact en comfortabeler te maken. Elke jas is uniek en wordt gemaakt van gerecycleerde materialen, zoals gebruikte tenten op festivals. Daarnaast zijn de tentjassen makkelijk te repareren en te recycleren.

Het team combineert het circulaire en het sociale aspect in het concept van de ‘tentjas’. De ‘tentjas’ is zowel voor daklozen als voor backpackers en zo spelen de studenten in op ongelijkheid. Wanneer een bakcpacker een tentjas koopt, wordt er één geschonken aan een dakloze. Ze zouden ook ateliers op wielen voorzien in probleemwijken. Daar zouden niet alleen kleermakers aanwezig zijn, maar ook maatschappelijk werkers en psychologen om met de daklozen te communiceren. De daklozen kunnen daar zelf hun ‘tentjas’ maken, zodat zij een nuttige dagbesteding hebben.

TEAM REBORN
REBORN

Reborn wil de vervuilende impact van de textielindustrie tegengaan door duurzame, multifunctionele kledingstukken te ontwerpen die tegelijk unisex en niet-seizoensgebonden zijn. Zo kan één kledingstuk verschillende functies vervullen: een waterdichte broek, een boodschappentas die in een jas is ingemaakt, ingemaakte reflectoren voor de zichtbaarheid op de fiets,… Consumenten kunnen de kledingstukken aanpassen naar eigen stijl of moment. Ze kunnen ook afgedankte artikelen terugsturen, zodat ze terug in omloop geraken en dus een langere levensduur genieten. Voor de kledingstukken gebruiken ze milieuvriendelijke materialen.

TEAM RCFCTR
RFLCTR

RFLCTR is een jas waarmee je gezien wordt in het verkeer. Het team richt zich specifiek op E-bikers, omdat zij drie keer meer kans hebben op een dodelijk ongeval dan mensen op een gewone fiets. De opvallende fietsjas is in eerste instantie veilig: hij heeft reflectoren verstopt in de mouwen en de ellebogen en schouders zijn extra verstevigd, omdat daar de meeste letsels voorkomen. Daarnaast is de jas ook modebewust en duurzaam. Zo wordt de jas gemaakt van gerecycleerde materialen en kunnen kapotte jassen binnengebracht worden om te herstellen of te recycleren.

TEAM SHIM
C-COLLECTION

C-collectie is een duurzame kledinglijn voor mensen met een visuele beperking. De tijdloze collectie bestaat uit vijf boven- en onderstukken die op alle mogelijke manieren combineerbaar zijn. Op die manier moeten mensen met een visuele beperking zich geen zorgen meer maken over een mismatch van kleuren of slechte stijl. De bedoeling is dat deze doelgroep zelfstandiger kan gaan winkelen aan de hand van braille en QR-codes met meer info op de kledinglabels. Via een app krijgen ze te horen hoe ze deze kleding moeten wassen, wie de kleding heeft gemaakt, hoe de productie tot stand is gekomen,…

De kledij is gemaakt van duurzame stoffen en is ecologisch. Zo is het voldoende om de kledingstukken op 30 graden te wassen. Tijdens het ontwerpproces wordt ook rekening gehouden met het verbruik van water en elektriciteit.

TEAM SWEATHSHEART
SWEATSHEART

Team Sweatshearth ontwerpt een tijdloos hemd voor mensen die snel transpireren. Zweetvlekken zijn niet zichtbaar en de stof geeft geen zweetgeur af. Ideaal voor bijvoorbeeld zakenmensen die vaak presentaties moeten geven. Het hemd is gemaakt van duurzaam en sterk materiaal dat biologisch afbreekbaar is.

Het circulaire idee zit enerzijds in de productie: het team gaat voor een lokale productie, met duurzaam verbruik van water en energie. Ze produceren enkel op vraag van de klant, waardoor ze geen overproductie of materiaaloverschotten hebben. Anderzijds zit het circulaire aspect in de dienstverlening, aangezien ze werken met retouchediensten.

Bekijk hier het volledige foto-album...

Ecodesign Challenge Textiel