Vlaanderen
OVAM Toon navigatie menu

Bubble Post

Bubble Post houdt zwaar transport uit de stad

"Wij houden vandaag zo'n 50-60 vrachtwagens per dag uit de binnenstad. Naar leefbaarheid is dat alvast een positieve impact en wij gaan gewoon door."

Benjamin Rieder, CEO

Bubble Post is een bedrijf gespecialiseerd in stadsdistributie. Vanuit eigen depots aan de rand van steden verzorgt het bedrijf goederentransport van en naar het stadscentrum met ecologische voertuigen. Waarom? Omdat onze steden kreunen onder de druk van de mobiliteit, aldus Benjamin Rieder. In de wereldranglijst files staat Vlaanderen met Brussel en Antwerpen respectievelijk op nummer één en twee. Het lijkt af en toe wel op een soort bezetting. Bubble Post wil aan de hand van een slimme dienstverlening rond belevering, de stadskernen ontlasten van zwaar verkeer.

BubblePost003LR

Alles begon in de studententijd, licht Benjamin Rieder toe. Michel De Waele, de huidige CCO, studeerde aan de Avans Hogeschool in Breda en volgde daar de studierichting 'Small Business & Retail Management'. Hij maakte een thesis over de haalbaarheid van fietstaxi's in centrumsteden. Dit onderzoek bood de noodzakelijke inzichten om van start te gaan. De omslag van theoretische kennis naar praktijk werd gemaakt in Gent. "We zijn kleinschalig gestart met personenvervoer via fietstaxi's in 2012, maar zijn al doende uitgebreid en overgeschakeld naar goederendistributie."

"Onze missie bestaat uit het vervangen en reduceren van voertuigbewegingen."

"Met een pakjesdienst maken we wat dat betreft een groter verschil dan met taxiritten". De klanten van Bubble Post zijn andere transportbedrijven, winkelketens, lokale handelaren en e-commerce-spelers. Met heel de e-commercegolf kunnen ze de komende jaren meegroeien. Het was ook snel duidelijk dat het groeipotentieel veel groter was. "We zijn ontzettend snel gegroeid. Vandaag rijden we met 30 voertuigen: 21 elektrisch aangedreven cargofietsen, en een 7-tal elektrische bestelwagens. We zijn in 5 steden aanwezig, en stellen zo'n 45 mensen voltijds tewerk".

Vanaf het allereerste moment was duidelijk dat niemand extra zou betalen omwille van het ecologische verhaal. Idealisme of imago zou niet als een commercieel vliegwiel werken. Het enige wat zou werken is dat duurzaam transport ook een financiële besparing zou opleveren voor klanten. Dat realiseren ze aan de hand van drie efficiëntiefactoren: bundelingseffect, flexibele stadsmobiliteit en alternatieve energie.

  • Bundelingseffect betekent dat zoveel mogelijk goederen gebundeld worden in zo min mogelijk leveringsritten, die aan zo min mogelijk kilometers zoveel mogelijk leveringsadressen bedienen. Aan de basis ligt een softwarepakket dat continu door hun driekoppig IT-Team verbeterd wordt. Dankzij intensieve activiteiten op het terrein, genereren ze inzicht in verbeterpunten. Doordat de technologie jonger is dan die van grote, klassieke transportbedrijven, zijn ze op een andere (lees meer geavanceerde) leest geschoeid, en creëren ze voorsprong in termen van effectiviteit. Los van logaritmes is de software ook veel intuïtiever te gebruiken. Opmaken of wijzigen van routeplanning gaat vanzelf.
  • Met alternatieve voertuigen zijn ze veel flexibeler in het stadsverkeer met als gevolg dat ze daarom vaak sneller op bestemming zijn dan conventioneel vrachtvervoer. Meer klanten kunnen op die manier per rit bediend worden.
  • Een minstens even belangrijk voordeel ten opzichte van klassieke vervoerders is het feit dat voertuigen van Bubble Post worden aangedreven met elektriciteit of met mensenbenen. Qua kostenbesparing is dit substantieel, en daar profiteren de klanten van mee.

De duurzaamheidsprestatie is uiteraard ook substantieel. Vandaag houdt Bubble Post al zo'n 50 à 60 vrachtwagens uit de binnenstad. Naar leefbaarheid maakt dat al een bijzonder groot verschil. Bovendien ligt er nog een mooi groeiperspectief.

"Ook wordt de ecologische voetafdruk, en het verschil dat we maken, nauwgezet bijgehouden doordat deze gekoppeld is aan de planningssoftware."

Hiervoor laten ze zich bijstaan door CO2Logic. De kantoren en opslagplaatsen draaien op 100% groene energie. Bubble Post streeft naar 100% klimaatneutraliteit, en daar waar dat niet lukt compenseren ze.

BubblePost002LR

Een beetje verrassend misschien, maken ze enkel gebruik van interim-contracten en jobstudenten om pieken op te vangen. De meeste chauffeurs hebben een klassiek statuut omdat de leercurve belangrijk is om tot optimale productiviteit te komen. Chauffeurs doen hun job ontzettend graag.

De alternatieve voertuigen worden niet zelf geproduceerd, maar wel aan de hand van zeer specifieke eisen van Bubble Post ontworpen. De visibiliteit in het straatbeeld is ontzettend groot.

"Bubble Post is het levende bewijs van, én een overtuigende campagne voor, duurzame mobiliteit."

Bubble Post is heel hard gegroeid, en dat hebben ze in grote mate te danken aan de wijze beslissing om zeer vroeg in het proces op zoek te gaan naar investeerders. Dit gaf snel de nodige schaal om relevant te zijn voor de markt. Op een organische manier had dit heel traag en moeizaam verlopen. Met een goed verhaal en een goed business plan kom je snel aan de nodige centen. Zodra ze over eigen opslagplaatsen beschikten, gingen de capaciteit en de volumes omhoog.

Samenwerking is ook belangrijk gebleken. Bubble Post heeft veel gehad aan het VIL (Vlaams Instituut van Logistiek), VOKA (advies rond bedrijfsstructuur en kapitaalvergaring) en het stadsbestuur van Gent dat hen ontzettend heeft gesteund.

Bubble Post

Sectoren Mobiliteit ›