Method

Method’s methode: duurzaamheid zou mooi, aantrekkelijk en levendig moeten zijn

De missie van Method leest als ‘Inspireren tot een gelukkige en gezonde thuisrevolutie’ en het personeel noemt zichzelf ‘Vuilvechters’’. Dus ja, humor is nooit ver weg bij Method. Maar vergis u niet, ze zijn heel serieus als het gaat over de duurzaamheid van zowel de verpakkingen als de ingrediënten van hun producten.                                

Method is gevestigd in San Francisco en werd gesticht door twee jeugdvrienden. Ze bieden ecovriendelijke, veilige en doeltreffende reinigingsproducten voor huis en persoonlijke hygiëne aan, zoals vloerenreiniger, badkamerreiniger, afwasproduct, luchtverfrisser, handgel, douchegel, enzomeer. In 2012 werd het Belgische Ecover eigenaar van Method en werd Method zo onderdeel van ‘s werelds grootste producent van ecologische reinigingsproducten.

Authenticiteit vereist transparantie

Het bedrijf gebruikt uitsluitend duurzame ingrediënten die bovendien biologisch makkelijk afbreken. Aangezien Method er van overtuigd is dat authenticiteit transparantie vereist, publiceren ze al de ingrediënten die ze gebruiken op hun website. De lijst bevat componenten zoals aloe vera extract, amylase, benzyl alcohol, calcium chloride, glycoldistearaat enzomeer.

De lijst beslaat maar liefst twaalf pagina’s (!) en beschrijft voor elk individueel ingrediënt diens rol in het product en de impact ervan op milieu en gezondheid.

Ingrediënten die prijken op Method’s ‘zwarte lijst’ , zoals fosfaten of bleekmiddelen, zult u nooit terugvinden in één van hun producten. Method is er van doordrongen dat duurzaamheid mooi, aantrekkelijk en levendig moet zijn, bijgevolg gebruiken ze ook veilige, milieu-onschadelijke kleur- en geurstoffen die niet giftig zijn en toch efficiënt bij extreem lage concentraties.

Flessen gemaakt uit … flessen

De verpakkingen van Method ogen niet alleen uiterst stijlvol, ze hebben ook een geweten. Alle PET-flessen gebruikt voor handzeep, afwasproduct en spuitreinigingsmiddelen zijn gemaakt uit 100% gerecycleerde kunststof (post consumer resin of PCR). In vergelijking met nieuw plastic, heeft PCR een ecologische voetafdruk die 70% lager ligt. De HDPE (high density polyethyleen) flessen die Method gebruikt voor haar andere producten hebben een PCR variërend tussen 25% en 50%. En er is meer: door navulverpakkingen aan te bieden voor poets-, was-, en handwasproducten, bespaart Method maar liefst 80% plastic en water in vergelijking met niet-navulbare verpakkingen.

Plastic soep

De glanzende fles waarin Method haar 2-in-1 afwas/hand-zeep aanbiedt, is gemaakt uit een mix van plastic die uit de oceaan is gevist en PCR. Het plastic uit de oceaan wordt verzameld door Method’s recycling partner Envision Plastics. Dat krijgt daarbij de hulp van lokale strandruimers en vrijwilligers die de kusten van Hawaii vrijmaken van de aangespoelde plastic rommel. Naar schatting belandt verschillende miljoenen ton plastic elk jaar in de oceanen. Uiteraard kan Method niet alleen de oceaan terug proper maken, maar ze willen alleszins wel het probleem onder de aandacht brengen. En daarnaast aantonen dat dit oceaan-plastic op een slimme manier gebruikt en hergebruikt kan worden.

Last but not least is het hoofdkwartier in San Francisco gevestigd in een LEED-gecertificeerd groen gebouw. Het is geconstrueerd uit een oud kantoorgebouw en meer dan 96% van de afbraakmaterialen werd hergebruikt of gerecycleerd. Het bedrijf heeft ook vestigingen in Groot-Brittannië en in Australië.

Method

Sectoren Chemie ›