Voor Amor Mistiaen was het al heel vroeg duidelijk dat hij geen zittend gat heeft maar een hersenknobbel voor techniek en mechanica. Als schoolverlater ging hij in de leer als fietshersteller bij Velodroom om daarna zijn diploma bedrijfsbeheer te behalen voor de middenjury. Dat diploma was nodig, want nadat hij met een rugzak vol materiaal de fiets van een vriendin had hersteld, kreeg hij een schitterend idee: mobiele fietsherstellingen aan huis. Een wachttijd van acht weken om je fiets te laten herstellen, was in hartje Brussel immers geen uitzondering. Daar wilde hij wat aan doen.
"Mijn missie is om meer mensen in Brussel goesting te geven om zich met de fiets te verplaatsen."
Amor zag snel in dat de grootste vraag in Brussel bestond uit kwalitatief fietsonderhoud binnen een redelijke termijn. Hij wilde dat bovendien op een duurzame manier doen en ging met een klein budget van start. Op een Bullit Cargo transportfiets, op dat moment de meest solide bakfiets op de markt, bouwde hij zelf een mobiel fietsatelier. Als actieradius nam hij de Brusselse vijfhoek, en iets daarbuiten.
Hij ging van start in 2011 en bouwde snel een klantenportefeuille uit die vooral uit particulieren uit de Europese wijk bestond. Tot zijn grote verrassing toonden ook veel bedrijven belangstelling voor zijn fietsonderhoud en –hersteldiensten. Zo ondersteunden die hun werknemers die met de fiets pendelen. Fietshersteldiensten zijn immers voor 120% fiscaal te recupereren. Vandaag genieten de medewerkers van onder andere Mobistar, BIM Leefmilieu, International School of Brussels, GOMB, de Deense ambassade en NMBS Financial services van het fietsonderhoud van Velofixer.
"Wat ik lever is vooral gemak en extra motivatie om te fietsen."
"Dat wil ik doen door betere producten en goeie service aan te bieden." Vandaag is Velofixer ook gekend als fietswinkel met een weloverwogen assortiment van klassieke fietsen, stadsfietsen, e-bikes en plooifietsen. Amor heeft één voltijdse werknemer die de interventies op locatie heeft overgenomen.
Dat Amor ook digitale technologie inzet om zijn klanten efficiënt te dienen, bewijst zijn proactieve strategie rond dienstverlening. De technische gegevens van iedere fiets worden bij een eerste bezoek geregistreerd in een database. De fiets krijgt een sticker met het telefoonnummer van Velofixer, en een identificatienummer.
"Ik weet telkens op voorhand welk materiaal en eventuele vervangstukken nodig zijn bij een interventie."
Dat maakt dat klanten zijn diensten als heel performant ervaren maar het is ook een noodzaak. "Ik doe immers al mijn verplaatsingen met de bakfiets en dan mag ik niet te zwaar geladen zijn." Hij neemt dus precies mee wat hij nodig heeft. Vandaag doet hij zo'n 15 interventies per week, met één tot tien fietsen per interventie. Een vast onderhoudscontract bestaat niet, omdat de kosten dermate variabel zijn. "Met grote organisaties heb ik wel de afspraak dat ik op regelmatige basis langskom. Zij weten het dan handig aan hun werknemers aan te bieden: de service-uren worden betaald door de werkgever, maar de kost van de wisselstukken is voor de werknemer".
Dat het Velofixerconcept dupliceerbaar is, wist Amor vanaf het begin. Hij droomde van een Velofixer in iedere grote stad en kreeg snel navolging van Tuub en Velovelo in Gent, en de Fietsfixer in Antwerpen.
Sectoren Mobiliteit ›