Vlaanderen
OVAM Toon navigatie menu

Verimpex

Over de hele wereld vegen ze hun voeten aan gerecycleerde matten

Al 30 jaar maakt en verkoopt Verimpex inkommatten vervaardigd uit gerecycleerde vliegtuigbanden. Toch is er nog maar weinig over geschreven. Onterecht, want eigenlijk is het een Vlaamse parel op het gebied van circulaire economie. Veel eindklanten weten dat zelfs niet. De naam TireGuard® doet het wel vermoeden. De inkommat is producttechnisch zeker even goed als deze gemaakt van nieuw rubber, maar gemiddeld 10 tot 15 procent goedkoper.

"De inkommat is producttechnisch zeker even goed als deze gemaakt van nieuw rubber, maar gemiddeld 10 tot 15 procent goedkoper." 

Verimpex was niet de eerste, maar is momenteel nog de enige, die dit productieprocédé van het strippen van vliegtuigbanden toepast. De enige concurrent is ermee gestopt omdat er onvoldoende banden beschikbaar zouden zijn in de toekomst. Door de technologie zelf in huis te halen is Verimpex minder afhankelijk geworden van leveranciers en schommelende grondstofprijzen.

Het loopvlak van een vliegtuigband is ongeveer 5 cm dik. Na ongeveer 30 landingen is de rubberlaag afgesleten. Circa 7 keer wordt de band gerechapeerd met een nieuwe laag en na zo'n 210 landingen of een miljoen vlieguren zit het erop voor de vliegtuigband. De rubberlaag versterkt met nylonvezels is echter nog steeds van topkwaliteit. Verimpex versnijdt het loopvlak in strips en een millimetertje rubber wordt van de kantjes weggehaald met een 'buffing' machine zodat het nylon weefsel vrijkomt. Wat overblijft van de band zoals de flanken en de weefsellaag wordt teruggenomen door de bandenproducent.

"Verimpex blijft echter graag innoveren en gaat steeds verder om nog meer materiaal van de band te kunnen recupereren."

Ondanks het intensief beloop heeft een inkommat een levensduur die kan oplopen tot 30 jaar. Er zijn zelfs "derde leven" matten. Zo wordt er op kleine schaal getest en onderzocht of het haalbaar is om oude matten terug op te halen en deze na het reinigen van de strips en het verzagen naar standaardmaten, opnieuw te verkopen en te gebruiken. De belangrijkste drempel voor hergebruik van systeemmatten is de exacte aansluiting in het vloerkader. Slechts 3 millimeter speling wordt getolereerd. Matten die finaal worden afgevoerd komen in een proces terecht dat er vooral op gericht is de aluminiumprofielen en de staaldraad te recupereren. Verimpex biedt terugname aan, maar er komen er maar weinig terug.

"Het belangrijkste argument voor rubberen systeemmatten is de lage Total Cost of Ownership (TCO) omwille van de lange levensduur."

Desondanks is het niet altijd even evident om alle partijen ervan te overtuigen. Bovendien is veel afhankelijk van het voorschrijfgedrag van klanten en architecten. Duitsland wil bijvoorbeeld liever geen recuperatiemateriaal maar matten op basis van vilt. Deze hebben echter een veel kortere levensduur, in plaatsen met middelmatig of hoog beloop zijn ze na 2 a 3 jaar al platgelopen. Vooral Nederland is systeemmatten-gezind. In België is men dat veel minder en kiest men eerder voor losliggende wisselmatten. Banken of winkelketens zoals Inno en Colruyt hebben wel meer oor naar TCO en duurzaamheid.

Verimpex is een relatief kleine producent die verdeelt via grote verdelers. Volume is daarom de sleutel voor verdere groei. Verimpex gelooft in een sterke groei als producent en leverancier van materialen voor matten, dus een schakel terug in de keten. Als enige producent van strips op basis van gerecupereerde banden heeft het daarmee een stevige troef in handen.

 

Sectoren Bouw ›