Vlaanderen
OVAM Toon navigatie menu

Meganews

Meganews stelt voor: de eerste “print on demand” nieuwskiosk

Magazines en kranten worden hetzij gekocht in gedrukte versie in een krantenkiosk of –winkel, hetzij gedownload op een smartphone of tablet. Meganews Magazines combineert beide distributiemodellen en komt op de proppen met een interessant alternatief ...                         

Meganews Sweden AB, opgericht in 2011, startte dit unieke project niet onvoorbereid: de nodige conceptuele studies werden uitgevoerd en copyright kwesties zorgvuldig onderzocht. Daarna werd de software –broodnodig om de automatische kiosk aan te sturen- ontwikkeld. Tenslotte resulteerden al deze inspanningen in de eerste automatische nieuwskiosk.

Touchscreen ontmoet printer

Een elegant en glanzend apparaat herbergt zowel een groot touchscreen als een specifieke printer. Dankzij het grote en makkelijk hanteerbare ingebouwde touchscreen, krijgen gebruikers toegang tot een verzameling van wel honderden magazines en kranten.

Eenmaal de consument de krant of het magazine van zijn keuze heeft geselecteerd, wordt het binnen de twee minuten uitgeprint.

Het systeem behoeft alleen papier, inkt en standaard PDF-files. Een fluitje van een cent dus voor uitgevers van over de hele wereld om zich aan te sluiten, wat zich uit in een razendsnelle groei van het aantal titels. Een ander pluspunt is ongetwijfeld dat de kiosk 24/7 open is. Vooral op locaties zoals een luchthaven, een treinstation of een hotel is dit een troef.

Is elk exemplaar verkocht?

Dit is natuurlijk een distributiemodel dat compleet tegengesteld is aan de klassieke krantenwinkel, aangezien het print-on-demand principe impliceert dat elk geprint exemplaar ook effectief wordt verkocht. Dit resulteert in een onmiddellijk positieve impact op het milieu; zeker in vergelijking met het traditionele distributiemodel dat uitgaat van een verlies van ongeveer 40% aan onverkochte exemplaren.

Een groene toekomst voor gedrukte media

Innventia, een Zweeds onderzoeksinstituut, onderzocht de invloed op het milieu van enerzijds een print-on-demand magazine en anderzijds een magazine dat op de klassieke manier wordt verdeeld. De levenscyclusanalyse bracht alle milieu-effecten van beide distributiemodellen nauwkeurig in kaart, van wieg tot graf. De studie toonde aan dat het Meganews kiosk systeem de uitstoot van broeikasgassen met maar liefst 60% verminderde. Het merendeel van dit verschil is te wijten aan het lagere papier-volume: print-on-demand impliceert dat elk geprint exemplaar ook effectief wordt verkocht, terwijl bij een klassiek magazinedistributiesysteem ongeveer 40% van de magazines onverkocht blijft en terug gaat voor recyclage.

Meganews