Verpakkingsarme winkels

Populariteit van verpakkingsarme winkels groeit gestaag

Recycleren is goed maar precycleren is nog beter. Dat is de gedachte achter de verpakkingsarme winkelconcepten zoals Robuust en Ohne in België of Original Unverpackt in Duitsland.

Een Vlaams gezin produceert gemiddeld 513 kilogram afval per jaar. Een niet onaanzienlijk deel daarvan bestaat uit verpakkingsafval. En meer dan de helft daarvan is eenmalige verpakking…

Leuk, tijdsbesparend en kostenefficiënt

Verpakkingsarme winkels pakken het afvalprobleem aan bij de wortel door de verpakking gewoonweg te schrappen. Dit stelt hen in staat om te besparen op natuurlijke grondstoffen, om de uitstoot van CO2 te verminderen en om de hoeveelheid restjes en rommel te beperken. Bovendien tonen verpakkingsarme winkels aan dat een duurzame levensstijl leuk, tijdsbesparend en koetenefficiënt kan zijn.

Breng je eigen bakje of zakje mee

Wanneer de producten in een winkel in bulk worden geleverd, dringt een alternatieve oplossing zich natuurlijk op. Daarom vragen verpakkingsarme winkels om je eigen bakje of zakje (Tupperware dozen, bokalen, goed afsluitbare bekers, flessen …) mee naar de winkel te brengen. Sommige winkels verkopen ook een assortiment aan herbruikbare verpakkingen, zoals flessen, bokalen, linnen tassen, enzomeer.

Als je de winkel binnenstapt, wordt eerst je lege verpakking gewogen. In sommige gevallen wordt het gewicht genoteerd op een etiket dat op de verpakking wordt gekleefd. Daarna vul je je verpakking met de producten die je behoeft. Aan de kassa wordt het geheel gewogen, waarna het gewicht van de lege verpakking er wordt afgetrokken. Je betaalt dus alleen voor de inhoud.

Robuust

Robuust verkoopt meer dan producten alleen. Ze verkopen een manier van leven. Bij Robuust vinden klanten zowel seizoensfruit en-groenten als droge voeding zoals rijst, pasta, suiker, thee en koffie. Robuust verkoopt ook zuivel en dranken zoals bier, wijn en fruitsappen. De droge voeding wordt gestockeerd in silo’s en bakken. Met behulp van een tapkraantje kunnen klanten makkelijk hun lege meegebrachte verpakking vullen. Andere producten zoals pasta, suiker en zout zitten in gesloten bakken.

Ohne

Los van mekaar wilden vijf jonge Gentse ondernemers een verpakkingsarme winkel opstarten. Als bij toeval kwamen ze met mekaar in contact en beslisten ze om samen een project op te zetten. Ohne steunt op drie principes: zo weinig mogelijk verpakking, een korte productieketen en de verkoop van bio-producten. Naast voeding verkoopt Ohne ook reinigingsproducten en cosmetica. Ohne wil consumenten overtuigen om meer duurzaam te gaan leven en hun oude gewoontes af te zweren. En door te focussen op lokale productie, worden ecologische voordelen gerealiseerd, temeer ook omdat kosten voor transport en extra verpakking worden vermeden.

Original Unverpackt

Stichters Sara Wolf en Milena Glimbovski van de Original Unverpackt winkel in Berlijn beweren een stijgende vraag te zien naar duurzame producten en diensten. Het aanbod in hun winkel is gelijk aan dat van Robuust en Ohne in België. Maar in tegenstelling tot in een klassieke supermarkt, vind je geen excessieve productvariaties zoals honderd verschillende soorten olijfolie of body lotion in de Original Unverpackt winkel.