BMA Ergonomics

Duurzame aanpak laat bureaustoelen langer meegaan

"Elke nieuwe Axia®-stoel bevat hergebruikte onderdelen."
Nele Baes, MVO & Sales support BMA Ergonomics

 

Wie vaak aan zijn pc gekluisterd zit, weet het uit ervaring: een degelijke bureaustoel is onmisbaar. BMA Ergonomics verkoopt ergonomische bureaustoelen aan bedrijven en particulieren. Het bedrijf behaalde in 2015 een Cradle-to-Cradle-certificaat voor zijn duurzame businessmodel: dat omvat een verantwoorde materiaalkeuze, een laag energie- en waterverbruik, aandacht voor hergebruik en een duurzaam sociaal beleid.

BMA01

Een bureaustoel wordt gemiddeld na tien jaar afgedankt. Dat is jammer, want veel onderdelen zijn langer bruikbaar. "Onze Axia®-bureaustoelen zijn zo opgebouwd dat we ze makkelijk kunnen opfrissen en repareren. Afgedankte exemplaren worden optimaal hergebruikt en gerecycleerd", zegt Nele Baes van BMA Ergonomics.

Langere levensduur

"Onze Axia®-bureaustoelen bestaan uit zuivere en gezonde materialen die voor 99 procent recycleerbaar zijn", vertelt Nele Baes van BMA. "De stoelen worden modulair opgebouwd: zo kunnen we ze makkelijk reinigen, repareren of van nieuwe kussens voorzien. Daardoor gaan ze veel langer mee."

Bruikbare onderdelen van afgedankte stoelen worden hergebruikt in nieuwe exemplaren. "Wat niet meer bruikbaar is, wordt gerecycleerd en verwerkt tot grondstoffen voor nieuwe onderdelen", zegt Nele Baes. "De productie van onze stoelen gebeurt vooral in West-Europa, in fabrieken waar aandacht is voor het milieu en het welzijn van de werknemers. Zo is er ook minder transport nodig."

Extra diensten, minder zorgen

Naast een duurzaam productieproces biedt BMA zijn klanten drie circulaire diensten aan. Nele Baes: "Onze terugnamepremie houdt in dat we elke afgedankte Axia® stoel terugnemen. De klant krijgt in ruil een vergoeding of een terugnamepremie. Is de stoel in goede staat, dan wordt hij gereinigd en opnieuw verkocht als 'second life-stoel'. Is hij niet meer bruikbaar, dan wordt de stoel ontmanteld en worden de onderdelen opnieuw gebruikt in andere stoelen of gerecycleerd."

"Een tweede circulaire dienst die we aanbieden is de Axia®-revitalisatie: klanten met stoelen die al enkele jaren oud zijn, kunnen vragen om die te reinigen of de kussens te vervangen. De basis van de stoel blijft lang in orde."

"Sinds kort bieden we ook een derde dienst aan, de Axia® Smart Use. Daarbij betaalt de klant enkel voor het zitcomfort: we vragen een waarborgsom voor het metalen 'skelet' en de stoelkussens worden per maand gehuurd. Is er een probleem met een stoel, dan lossen wij het op. De stoelen worden jaarlijks nagekeken. Zo nemen we onze klanten alle zorgen uit handen."

BMA02

Voordelen

BMA werd in 1988 opgestart als Biomechanisch Adviesbureau. In 1996 kwam de eerste bureaustoel op de markt, toen al met oog voor ergonomie en duurzaam materialengebruik. Nele Baes: "De modulaire opbouw van onze stoelen laat toe om ze langer te gebruiken. In de toekomst willen we nog meer inzetten op hergebruik voor we overgaan tot recyclage. Dat lukt in Nederland al goed, en ook Vlaanderen begint open te staan voor second life-stoelen. Wordt een oude stoel uiteindelijk gerecycleerd, dan kunnen we de materialen opnieuw gebruiken. Dat is beter voor het milieu én voor ons bedrijf, want wij moeten minder nieuwe materialen aankopen." 

BMA Ergonomics

Sectoren Meubel ›

Strategieen Product-dienst-combinatie ›