"We schenken kantoormeubelen een tweede of derde leven"
Didier Pierre, voorzitter PMC Holding
Nieuwe kantoorinterieurs ontwerpen en produceren op basis van bestaande meubelen: dat vormt de kernactiviteit van Nnof (Nearly New Office Facilities) in Vilvoorde. "Onze ontwerpen zijn goed voor het milieu, budgetvriendelijk, innovatief en flexibel." Voor Nnof is kantoormeubilair dat aan vervanging toe is, geen afval. Het is de grondstof voor het ontwerp van nieuwe trendy kantoorinrichtingen. "We dragen het principe van de circulaire economie hoog in het vaandel", vertelt Didier Pierre, voorzitter van moederbedrijf PMC Holding. "In plaats van bestaande meubels te dumpen, creëren we een nieuwe cyclus om ze een tweede of derde leven te schenken." Hersteldiensten Het idee voor Nnof ontstond tien jaar geleden toen PMC Holding – actief in de verhuis, logistiek en inrichting – zijn carbon footprint liet berekenen. Didier Pierre: "We volgden een Franse methodiek, Bilan Carbone, waarbij ook de vermeden CO₂-emissies in kaart werden gebracht. Daaruit bleek dat onze hersteldiensten de uitstoot flink inperkten: reparaties verlengen de levensduur en vermijden de productie van nieuwe meubelen. Daarnaast moesten we voor iedere vrachtwagen met nieuwe kantoormeubelen die we installeerden een vrachtwagen oude meubelen wegsmijten. Pure verspilling. We besloten onze hersteldiensten uit te breiden. En zo ontstond Nnof." Grondstoffen uit de economie Het klantenbestand van Nnof bestaat uit kmo's, multinationals, banken en overheden. "We halen grondstoffen niet meer uit de grond, maar uit de economie. Ons uitgangspunt is: een klant heeft grondstoffen, in dit geval afgedankte meubelen, en die zijn opnieuw inzetbaar. Nnof-interieurarchitecten gaan ermee aan de slag en denken een nieuwe inrichting uit, maar er zijn ook klanten die zelf een interieurontwerp maken en ons vragen om dat uit te voeren met hun inboedel. De circulariteit houden we zoveel mogelijk bij de klant zelf. Nnof koopt dus geen meubels op om daarmee nieuwe producten te maken en op de markt te brengen. Al onderhouden we wel een kleine voorraad kantoormeubilair. Daarmee kunnen we werkplekken ontwerpen voor kleinere of startende bedrijven." Interessant prijskaartje De voordelen van 'nnof-en' ten opzichte van nieuwkoop zijn talrijk: er zijn geen nieuwe grondstoffen nodig en de productie vraagt veel minder energie, waardoor de CO₂-uitstoot beperkt blijft. Bovendien spaart het hergebruik tonnen afval per klant uit. Ook het prijskaartje is interessant: Nnof-meubilair is gemiddeld 20 procent goedkoper dan nieuw kantoormeubilair. "Voor onze klanten is de voordelige prijs vaak het belangrijkste argument", aldus Didier Pierre. "Maar ook imago en respect voor de planeet spelen een rol. Voor Nnof speelt daarnaast nog een sociaaleconomisch argument: tewerkstelling. We zijn altijd op zoek naar gemotiveerde werkkrachten, ook lager geschoolden." Groei Voor de toekomst ziet Didier Pierre vooral ruimte om te groeien. "Nnof zit nog maar op een derde van zijn capaciteit. Als je weet wat er dagelijks aan kantoormeubelen wordt gekocht door overheden, grootbanken en verzekeringskantoren ... Dat gaat om gigantische aantallen. Als enige speler op de Belgische markt met deze aanpak moeten we daarop kunnen inspelen. Nnof heeft de tijdsgeest mee: de circulaire economie is in." |
DUURZAAMHEIDSWINST IN CIJFERS ►Nnof-meubilair is gemiddeld 20 procent goedkoper dan nieuw kantoormeubilair. ►In 2015 is er 480.000 kg minder afval geproduceerd door te ‘nnof-en’. ►In 2015 is er 1.200.000 kg minder CO₂ uitgestoten dankzij Nnof. |
||||
VOORDELEN ► Herinrichting van kantoren op basis van oude meubelen en materialen → minder afval en stimuleren van hergebruik. ► Geen nieuwe producten of grondstoffen nodig → minder CO₂-uitstoot en lager energieverbruik. ► Nnof-meubilair is goedkoper dan nieuwe meubels. |
||||
Nnof
Sectoren Meubel ›