Ecover wint Ecodesign by OVAM Gold Award 2020

ECOVER, PEOPLE AGAINST DIRT

Als eerste producent van fosfaatvrije huishoudmiddelen, maakt van Ecover al 40 jaar een pionier. Zo willen ze zich nog steeds profileren als voortrekkers met een aanstekelijke innoveringsgraad. Inspireren doen ze door te laten zien dat het kan. Tot de dag van vandaag blijft hun duurzaamheidsverhaal gelden en investeren ze in nieuwe projecten om een milieuvriendelijke aanpak te garanderen. De grondslag van hun onderneming is innovatie op vlak van biogebaseerde detergenten, verpakkingen en hervulsystemen.

"Wij geloven dat het design van onze producten een positieve invloed moet hebben op de planeet en haar bewoners.”

 

De cleane revolutie

Aan de hand van hun 'cleane' principes lanceerde Ecover verschillende projecten. Zo verscheen er recent een nieuw afwasproduct, gemaakt van 25% afvalstoffen die vrijkomen bij het maken van alcoholvrij bier. Hiervoor werkten ze samen met bierproducent Inbev. Om alcoholvrij bier te produceren onttrekken ze alcohol uit het bier. Deze wordt verwerkt in Ecover's afwasmiddel 'Too good to waste'.

Maar het bedrijf gaat nog een stap verder: ze moedigen ook andere organisaties aan om anders naar afval te kijken en willen een 'Clean World' revolutie op gang brengen. Kortom, ecodesign zit niet alleen in de productie bij Ecover, maar in het ganse organisatie-DNA.

Ecover werkt momenteel ook aan een wasmiddel dat herstellend werkt voor kleren. Deze innovatie moet de klant bewust maken dat we te veel wassen. ‘Wash less, wear longer” is hier de boodschap.

En last but not least zet Ecover specifiek in op het tegengaan van de single use plastic, Ze willen de consument bewuster maken en dit type plastic uit onze alledaagse omgeving bannen. Hiervoor bieden zij hervulstations aan waar je als consument je lege fles weer kan hervullen.

De hoeksteen van Ecover is innovatie, heel hun core business is hierop geïnspireerd en de zoektocht naar vernieuwende oplossingen staat nooit stil. Ze worden niet voor niets de katalysator van de vernieuwing genoemd. Een flink staaltje innovatieve daadkracht met het oog op een betere toekomst, Ecover kan zich een welverdiende winnaar noemen.